Державні вимоги до рівня навчальних досягнень учнів
1
ВСТУП
Український фольклор як складник традиційної української культури
Предмет курсу. Фольклор як вид мистецтва. Український фольклор – важливий складник традиційної народної культури. Визначення термінів фольклор, дитячий фольклор.
Творці фольклору – безіменні народні співці, казкарі, оповідачі.
Значення усної народної творчості.
Знати визначення термінів фольклор, дитячий фольклор; розуміти й характеризувати особливості фольклору – усність творення й побутування, поширення, колективність, імпровізація й традиційність, національна самобутність; доводити значення усної народної творчості – пізнавальне, виховне, естетичне;
1
Історія збирання й дослідження українського дитячого фольклору
Фольклористика – наука про усну народну творчість.
Фольклористична робота М.Максимовича, П.Чубинського, А.Метлинського, П.Іванова, В.Милорадовича. К. Квітки .
Знати, що таке фольклористика, про внесок у дослідження та збирання народнопоетичної творчості українських учених та письменників;
розрізняти терміни фольклор і фольклористика;
називати головні видання зразків українського дитячого фольклору.
1
Жанри усної народної творчості
Класифікація фольклорних творів.
Загальна характеристика. Роди (епос, ліро-епос, лірика, драма), види, жанри уснопоетичної творчості
(обрядовий та не обрядовий фольклор).
Доводити на конкретних прикладах системний характер українського фольклору;
уміти поділяти фольклорні твори за родовою і жанровою класифікацією;
Колискові пісні як частина народнопісенної спадщини, практичної народної педагогіки. Багатство репертуару, різноманітність тем, сюжетів, персонажів. Особливості побудови колискових.
Імпровізаційний характер колискових пісень.
Значення дитячого фольклору в етнопедагогіці, родинному вихованні.
Знати визначення терміну колискові пісні; тематику, сюжети, мотиви, персонажів колискових пісень;
уміти виконувати колискові пісні;
аналізувати й знати колискові пісні рідного краю;
формуватимайбутнього сім’янина на міцних народних традиціях, багатовікових засадах народної педагогіки.
Новорічний обрядовий цикл. Поетичне величання господарів, їхніх родин. Провідні мотиви колядок і щедрівок. Тематичні групи.
Своєрідність поетики колядок і щедрівок, художнє багатство.
Розучування та виконання колядок і щедрівок.
Знати загальну характеристику пісень зимового циклу; визначення термінів колядка і щедрівка; час виконання, провідні мотиви, тематичні групи, структура.
розрізняти колядки і щедрівки, пояснювати умови їх виникнення;
виховуватипатріотичні почуття школярів.
3
Народна драма.
Народні дитячі ігри та обряди
«А ми просо сіяли, сіяли», «Перепілка», «Кружок», «Зайчик», «Грушка», «Кіт і мишка», «Квочка», «Куці – баба», «Відьма» , «Маланка»
Драматичні дійства-ігри. Образна система, художні засоби. Форми драми, які зароджувалися в побуті.
Народні дійства в обряді «Маланка». Сюжетна основа, традиційні персонажі. Роль імпровізації під час виконання. Пісенний супровід.
Знати визначення терміна драма ; елементи драми в народних обрядах; імпровізаційні форми народної драми, її тематичні групи, цикли;
навчитись грати в народні дитячі ігри;
аналізувати традиційні персонажі народних ігор та народної драми «Маланка»;
характеризувати образну систему, художні засоби дитячих ігор;
спонукати учнів до збереження й відновлення традиційної народної драматургії.
7
Народна казкова проза.
Види, жанри казок (1 год.)
Визначення терміна «казка», взаємозв’язок казок з іншими фольклорними жанрами.
Походження казок. Поетика казкового сюжету. Казковий мотив. Вимисел і дійсність. Казковий час і простір.
Види, жанри казок : казки про тварин, чарівні, соціально-побутові.
Знати визначення терміна казка;
доводитивзаємозв’язок казок з іншими жанрами народної прози;
розрізняти види, жанри казок;
пояснювати роль вимислу й дійсності, казкового часу й простору;
формувати мудрого читача народної прози.
Казки про тварин (2 год.)
«Котик і Півник», «Лисичка-Сестричка і Вовк-Панібрат», «Цап та Баран», «Солом’яний бичок»
Казки про тварин – один із найдавніших видів казкового епосу. Алегорія у фольклорі. Тема, ідея, образи. Утвердження ідеї справедливості, взаємодопомоги; осуд жорстокості, скупості, лінощів тощо.
Характеристика персонажів.
Особливості композиції.
Виховна, пізнавальна, естетична функція казок.
Знати теми, ідеї, образи, сюжети, зміст казок про тварин;
вирізняти й розуміти алегорію в казках про тварин,
уміти характеризувати казкових персонажів;
пояснювати особливості композиції казок про тварин;
доводити виховне, пізнавальне, естетичне значення казок про тварин
(чарівні) казки як основний вид казок. Міфологія, віра в чудеса як їх головні ознаки. Сюжет і персонажі казок.
Ідейно-художня своєрідність, сюжетно-тематичний склад, традиційне та новаторське в чарівних казках. Функції дійових осіб: героя- добротворця, псевдогероя їх помічників.
Знати теми, ідеї, образи, сюжети, зміст героїко-фантастичних казок;
розуміти головні ознаки цих казок – міфологія, віра в чудеса;
пояснювати функції дійових осіб: добротворця, псевдогероя їх помічників.
Побутові казки (2 год.)
«Мудра дівчина», «Батько і син», «Піп і наймит», «Нещасний Данило», «Про бідного і багача», «Про Правду і Кривду».
Герой побутової казки – представник народу. Позитивний герой та його антипод. Персоніфіковані образи Правди, Кривди, Долі, Щастя, Злиднів. Тематичне багатство побутових казок.
Поетика соціально- побутових казок. Засоби гумору й сатири.
Художня деталь в казці.
Знати теми, ідеї, образи, сюжети, зміст побутових казок ;
розуміти характер конфлікту, відображення соціальних, морально- етичних проблем;
уміти характеризувати казкових персонажів - позитивного героя та його антипода;
розрізняти й розуміти персоніфіковані образи Правди, Кривди, Долі, Щастя, Злиднів;
виховувати позитивні якості людини.
3
Неказкова проза
Легенди
«Зозуля», «Кам’яна Багачка», «Кам’яна Жаба», «Про Кия, Щека, Хорива і сестру їхню Либідь», «Євшан-зілля», «Олекса Довбуш».
Походження легенд, спорідненість легенди з міфом і казкою.
Художня специфіка легенд, співвідношення історичної правди та художнього вимислу. Роль імпровізації в побутових легендах.
Пізнавальна, етико-виховна, навчальна та естетична функції легенд.
Знати визначення терміна легенда, класифікація легенд, історія збирання та вивчення легенд;
аналізувати зміст, сюжет, композицію легенд;
розрізняти легенду і міф, показувати спорідненість легенди з казкою, переказом; виховувати патріотичні почуття, інтерес до славного минулого краю та народу.
1
Підсумкове заняття.
Презентація фольклорних творів , зібраних протягом навчального року.
Записати, паспортизувати й презентувати фольклорні твори різних жанрів.