Порівняльна характеристика розуміння культури та права учнями 11 класу
Бубряк Діаною та Поляк Євгеном (Матеріал узагальнений на класній дискусії).
Культурні категорії
Завдання: Даний список є переліком культурних та правових категорій їхніх визначень з точки зору різних поглядів учнів – індивідуаліста та колективіста.
1. Концепція долі та фатуму:
Точка зору Діани. Концепція самоствердження в більшості випадків не залежить від впливу долі фатуму. Батьки твердять своїм дітям, що вони можуть стати тими, ким вони хочуть стати. Відсутність успіху – провина самих людей.
Погляд Євгена. Успіх дитини у багатьох випадках залежить від повсякденних проблем і бюрократичних перепон. І не завжди діти можуть стати тим, ким хочуть. Здебільшого таланти залишаються поза увагою, а посередності йдуть вгору. На жаль, в нашій державі яскраві особистості, інтелектуали, часто не можуть самореалізуватися, і їхньої вини в цьому може і не бути. Контроль із боку держави за талантами часто був і є відсутнім.
2. Погляд на природу людини:
Точка зору Діани. Здебільшого побутує думка, що людина хороша від народження. Якщо хто-небудь робить щось жахливе, ми намагаємось дати цьому пояснення, з’ясувати причину, чому він вчинив саме так. У нас люди довірливі і їм потрібно довіряти.
Погляд Євгена. Так, людина хороша від народження. Але ми живемо у світі, наповненому добром і злом, безліччю радостей і прикростей. І хто стає вихователем свого розуму, той робить менше жахливого. Тому дуже важливим є те, щоб з’ясувати причину поганого вчинку. Довір’я, - це базисне поняття в Україні і особливо глибоко воно розвинене і живе у шкільному колективі. Українці завжди славилися своєю гостинністю і відкритим серцем.
3. Ставлення до змін:
Точка зору Діани. Зміна – це прекрасно хоча б тому, що люди вірять у подальший прогрес та шлях до досконалості. Покращення завжди наближають нас все ближче і ближче до досконалості. Традиції можуть служити путівником, але вони не є обов’язковими.
Погляд Євгена. Традиції, звичаї у родині, у державі – понад усе. З ними пов’язані цінності, моральна культура, підвищення активності, рух вперед. Це ідеал, до якого прямує людина. На традиціях будується готовність до виконання обов’язку. Традиції – це об’єкт виховання. Так, ми хочемо змін. Ми прагнемо їх. Ми боремося за них. Ми за такі зміни, які обгрунтовані, до кінця довершені, якісні, продумані, - це крок до досконалості, подальшого пошуку, творчості. Ми за зміни, якщо вони ведуть до прогресу.
4. Ставлення до ризику:
Точка зору Діани. Завжди є можливість обійти перешкоду, тому ризик не містить у собі справжньої небезпеки. Для людей, які чогось прагнуть, невдача – явище тимчасове. Експериментування, випробовування та помилка – важливі етапи на шляху вивчення та покращення результату роботи.
Погляд Євгена. Якщо людина вміє сміливо долати перешкоди, бачить чітко позитиви і негативи, критична у своїх діях, робить раціональні висновки, то така людина отримає бажаний результат або буде прагнути до його покращення. Експериментувати – значить професійно зростати, рухатись вперед. Ніколи не помиляється той, хто не працює.
5. Джерело самоповаги/самооцінки:
Точка зору Діани. В культурі індивідуалістів ви є те, чого змогли досягнути; ви самі створюєте свою вартість, а не набуваєте її від народження, посади, звання чи прожитих років. Ваша самооцінка залежить від того, що ви зробили, щоб заслужити цю самооцінку.
Погляд Євгена. Важливою є думка, що великі люди— глибокі особистості, наполегливі працівники. Якщо людина не працює над собою, не створює свою вартість, вона не досягає індивідуальних цілей. Я переконаний, що власний успіх не проповідується, а виростає з умов життя і праці. І самооцінка – це заклик навчитись прокладати власну стежку. Якщо людина осягає саму себе, то це і є вершина її творчості.
6. Ставлення до формальності:
Точка зору Діани. Через сильний егалітарний характер явища індивідуалісти мають схильність бути повсякденними та вільними у громадських та професійних стосунках. Неформальність ще більш необхідна у мобільному суспільстві, де постійно змінюється коло спілкування. Я не підтримую церемоніальність.
Погляд Євгена. Моральні орієнтації, характер взаємин, етика поведінки між людьми накладають деякі обмеження на те, щоб бути вільними у громадських та професійних стосунках. Ми прагнемо до того, щоб досягти неформальності у спілкуванні. У звичних однорідних середовищах церемоніальність не підтримується. Титули та звання домінують у неоднорідних середовищах.
7. Ступінь реалізму/Концепція страждання та невдачі:
Точка зору Діани. У більшості випадків, можливо через враження, що все перебуває під контролем, індивідуалісти зазвичай настроєні оптимістично. Я сприймаю речі не такими, якими вони є, а кращими, особливо якщо вони не настільки хороші. Я вважаю, що завжди потрібно бути у гарному настрої і немає причин для смутку. Оскільки я максимально контролюю своє життя та долю, немає мені вибачення за нещастя чи невдачу. Якщо я страждаю або нещаслива, тоді вживаю всіх заходів для того, щоб бути щасливою знову. Якщо я в депресії, то лише тому, що сама зробила такий вибір.
Погляд Євгена. Українці – дуже щирий, добрий, працьовитий народ. Він заслуговує кращого життя. Це красива і з великими потенціальними можливостями нація. Не дивлячись на певні труднощі, які ми зараз переживаємо, ми віримо, що через деякий час на устах кожного українця також сяятиме щира усмішка і причин для смутку буде менше. Впевнені, що кожен повинен боротися за своє щастя наполегливою працею
8. Ставлення до дій:
Точка зору Діани. Індивідуали виживають тому, що вони виконують завдання, розраховуючи тільки на себе. Слова та розмови є підозрілі самі по собі і нічого не вартують; вони не забезпечать вас їжею та дахом. Прагнення, прямо не пов’язані з отриманням конкретного результату. Більше цінується те, що практичне та прагматичне.
Погляд Євгена. Турбота про інших є турботою про себе. Те, що я роблю іншим, я роблю собі. Все-таки гуманістичні цінності, колективні надбання, довір’я – залишаються основою життя багатьох українців Вважається, що індивідуалізм і егоїзм близькі за змістом і формою. Але, на жаль, і в українському суспільстві індивідуалізм починає переважати над добром і швидко поширюється. Особливо в поведінці молоді все помітніше розвиваються саме негативні риси індивідуалізму: значну частину юнацтва нічого не цікавить, крім власних планів і цілей.